carofin.blogg.se

2017-04-10
00:56:00

Omstart o presentation
Hej på er!
 
Eftersom jag liksom börjar om med bloggen (men behåller samma namn) tänkte jag att jag skulle
presentera mig.
Jag är en 39-årig, feministisk, kroppspositiv 3-barns mamma som bor i en liten stad med min familj, som även består av pappan o 2 hundar. Jag har stomi (ileostomi) efter många år av svår Ulcerös colit, som är en inflammatorisk tarmsjukdom (blev op -08)
Jag har även ganska svår kronisk värk, samt astma o insulinbehandlad diabetes.
I perioder lider jag också av psykiskohälsa, ångest, panikattacker o depression/utmattningsyndrom.
 
Nej, jag är inte hypokondriker..... I wish. typ.
 
 Jag älskar djur o natur. Det mest avslappnande som finns är att vara på "gården", en underbara bondgård där barnen hjälper till att sköta djuren. Jag är virkoman o alldeles för galen i garn. Är även syoman o älskar tyger... Dessutom fastnar jag lätt i nya projekt, typ korsstygn, smyckestillverkning o Pelargoner.. O.S.V....
 
Jag är kroppspositiv, vilket för mig innebär att jag kämpar för att alla ska känna att de duger, oavsett kroppsform eller utseende. Vi måste spola alla sjuka sammahällsnormer som, i första hand, unga tjejer försöker passa in i.
Livet är tillräckligt tufft ändå, tänker jag.
Jag är själv överviktig, men tänker att jag är fan lika viktig o bra som vem som helst. Jag är trött på att så många blir dömda pga sitt yttre. Vi måste få bort all kroppshets o utseendefixering! Vi måste få bli behandlade o behandla andra med värme, respekt o kärlek. Kärlek kommer man långt med! :-)
Jag var, som ung, väldigt smal o blev bemött på ett annat sätt då, trots att mitt inre är detsamma.
 
Min största "skam" är att jag svär. Alldeles för mkt o jag kan liksom inte sluta. Så jag ber om ursäkt för det nu direkt.
 
Jag har en tro på..... något. O jag är väldigt mån om att jag får tro på "mitt sätt".
 
När jag var ung (läs: yngre) tävlade jag i bugg, simmade o hade häst. Men värkande leder förstörde det hela.
 
Jag har, förutom den stora stomioperationen gjort 3 kejsarsnitt. 1 akutsnitt -04, 1 urakut ("katastrofsnitt") -05 o ett planerat snitt med vår lilla sladdis -14
 
Jag är uska, men arbetar inte inom vården o kommer förmodligen inte göra det heller pga värk.
Började läsa till SSK på universitetet, men hoppade av efter ca 1 år. Har faktiskt inte ångrat mig en enda gång. Jag hade blivit utbränd på nolltid plus att min kropp inte hade pallat. Men det var skoj, så länge det varade :-P
 
Nu är jag döööötrött, så den här texten blev som den blev... jobbigt också att skriva så mkt om sig själv. Det sitter i ryggmärgen på nåt vis, det här med att inte prata för mkt om sig själv etc.
 
 
 
Vi hörs! o du! glöm inte att du är värdefull!
Carofin
Taggar: #stomi, akutsnitt, diabetes, feminism, feminist, fibro, fibromyalgi, graviditet, ileostomi, inflammatorisktarmsjukdom, katastrofsnitt, kejsarsnitt, kroniskvärk, kroppsaktiv, kroppsaktivist, kroppskärlek, kroppspositiv, kroppspositivism, planeratsnitt, smärta, spridmerkärlek, tarmsjuk, ulceröscolit, värk;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: