carofin.blogg.se

2015-05-20
00:08:50

World IBD day
Det uppmärksammas dagar hit o dit, 
Internationella 
"Autism"-dagen, 
"Down syndrom"
"MS"
"Cancer"
"Diabetes" 
Osv..... 
Idag, den 19 maj, är det IBD-dagen, 
Mag-o tarmsjukas dag. 
Min dag. 
Grattis till mig.

Min lilla tarm ville tydligen uppmärksammas, för vi har varit på äventyr. 
Allt började på fredagsmorgonen, då dottern blir superdålig o jag misstänker direkt matförgiftning. 
Det dröjer inte länge förrän jag får väldiga magsmärtor o kräkningar. 
Hade haft lite flöde på natten o d blir bara värre... Till slut ringer sambon ambulans o jag får åka in.. Blev inlagd på infektion o får massa dropp, prover, magnetröntgen osv. 
D var matförgiftning o jag har ännu en gång fått erfara hur sjukt fort man blir uttorkad när man har ileostomi. 

Kom hem efter ett dygn o sov i stort sett två dygn till. Blir väldigt mottaglig när kroppen är så svag, så självklart fick jag en förkylning oxå. En förkylning är för en normalt frisk människa ingen big deal.
Men för min kropp, som alltid går på max, blir d jobbigt. 

Det jobbigaste är att lilleman är JÄTTEförkyld o jag har inte kunnat pyssla om honom så mkt jag önskar :(
Tack o lov att han har världens bästa pappa!!!! O att han inte är speciellt påverkad i allmäntillståndet... Han är så glad o positiv, vår lilla sol! 
Storebarnen har tack o lov, klarat sig ok! *peppar peppar* 

Det jag ville ha sagt var att en "vanlig" magsjuka (i detta fall iof matförgiftning, men samma symtom) ställer till d ganska ordentligt för en baglady, som jag. Tar mer än en vecka att bli någorlunda ok igen o d efter sjukhusbesök, dropp o mediciner... 
Det är anledningen till att jag kan verka nojjig ibland när d kommer till magsjuka o kräk. Det är såklart jobbigt för alla, men blir extra tokigt i den här familjen.. 

Så nu vet ni :) håll er hemma vid magsjuka, håll syskon till sjuka barn hemma o kom ihåg, 48 tim symtomfri innan förskola, skola, JOBB etc.....

Tack för mig, hej! 


Taggar: IBD, ileostomi, onsdag, sjukhus, stomi;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: